מה זה שרת? מה זה דומיין? ואיך הם מתחברים

לפני הכל – כדי שאתר יהיה נגיש לציבור הוא צריך שתי דברים דומיין ואחסון. הדומיין, (בעברית שם המתחם) זה מה שמקליקים בדפדפן כדי להגיע לאתר. האחסון זה המחשב הפיזי עליו נמצאים הקבצים. בפוסט הזה אנסה לענות על השאלות: מה זה שרת? מה זה דומיין? איפה קונים אותם? ומה השיקולים השונים שצריך לקחת בחשבון לפני הקניה.

מה זה דומיין?

את הדומיין צריך לקנות, או במילים אחרות "לרשום" דרך רשם דומיינים. יש הרבה רשמי דומיינים, בארץ ובעולם. דומיין ישראלי – כלומר דומיין עם סיומת co.il צריך לקנות דרך רשם בארץ. לעומת סיומות אחרות כגון .com – שאותם אפשר לקנות גם דרך ספק ישראלי וגם דרך ספק מחו"ל. אין הכרח שהדומיין ירשם באותו חברה שבה נרכש האחסון. בד"כ זו הוצא לא גבוה – בסביבות 100 ש"ח לשנה כאשר דומיינים "מיוחדים" כגון .guru עולים יותר. ברגע שקניתם את הדומיין "השתלטתם" עליו, והוא שלכם כל עוד תשלמו את עלות הרישום השנתית.

מה זה שרת?

ישנם הרבה סוגים של תכניות אחסון, ולצורך העניין בפוסט הזה לא אסקור לעומק את ההבדלים בניהם. ככלל אצבע, אם התכנון הוא לבנות אתר על בסיס וורדפרס אז כדאי ללכת על אחסון וורדפרס יעודי. זוהי חבילת אחסון שתפורה במיוחד עבור אחסון לוורדפרס. היתרון הגדול של חבילות ייעודיות לוורדפרס הוא שהן מגיעות עם סט כלים ייחודים שמתאימים לוורדפרס, ובד"כ – הרבה יותר קל להתקין ולעבוד איתם.

איך הם מתחברים?

שאלה מצויינת! כדי לענות עליה אין ברירה וחייבים להשתמש בטיפה ז'רגון טכני (קצר, אני מבטיח..). ישנה מערכת גלובלית שנקראת DNS – Domain Name System. שיודעת להגיד על כל דומיין איפה הוא מאוחסן. לכל דומיין יש קובץ רשומת DNS – או Zone FIle שמלווה אותו. ב- Zone File  מוגדרת כתובת ה- IP של השרת שעליו מאוחסן האתר, ועוד כל מיני דברים שלא רלוונטיים כרגע. עדכון רשמות ה-DNS של דומיין דורשת מידה מסוימת של ידע והבנה על איך המערכת הזו עובדת. קומיקס חמוד וקליל בשם המסגיר How DNS Works, מנסה לעשות סדר בעניין (אדם מן השורה ממש לא חייב לדעת איך זה עובד, אבל האיורים מאוד יפים). מה שכן חשוב לדעת, זה שאחרי שנרכשו הדומיין והאחסון, מה שנשאר לעשות זה להיכנס לקובץ ה  Zone File ולהגדיר שם את כתובת השרת.

כמו שכבר ציינתי – אין הכרח שהדומיין והאחסון ירכשו מאותה חברה. יותר מזה – איחסון, ניתן להחליף בקלות יחסית אם רוצים לשדרג או לא מרוצים מהחברה. דומיין גם ניתן לנייד, אבל זה תהליך טיפה יותר מורכב, וגם לרוב לא הכרחי. כל מה שרשם הדומיין צריך לעשות זה…לרשום את הדומיין. לכן מידת האינטראקציה איתו היא מינימלית. על פי רוב, שנרשמים לתוכנית אחסון, מקבלים דומיין בחינם. מרבית חברות האחסון בארץ ובעולם יסיעו לכם "לחבר" בין הדומיין שרכשתם לאיסון – מה שאומר שמי שיקליד את הכתובת שלכם בשורת הדפדפן – יגיע לאתר שלכם. חלק מחברות האיחסון אפילו יתקינו עבורכם וורדפרס – בד"כ התקנה בסיסית. הוספת התבנית והתוספים הרלוונטים תהיה באחריותכם. (חשוב להבדיל בין אתר וורדפרס שהוא SELF HOSTED לבין אתר וורדפרס שנמצא על השרתים של wordpress.com).

עזרו לי לעזור לכם

אני כותב ומעדכן את התכנים באתר מתוך רצון לעזור לאנשים אחרים כמוני שרוצים להתחיל בתחום הדרופשיפינג. העזרה שלכם, הגולשים, עוזרת לי להמשיך לתחזק את האתר ולהביא לכן תכנים איכותים ועדכניים.

איך אפשר לעזור?

  • אם אתם מתכוונים לרכוש אחסון, אני מאוד ממליץ על ואנגוס, הם חברה ישראלית עם תמיכה מעולה, ותשתית טכנית מצויינת שתעשה את האתרים שלכם מהירים וקלילים. הזנת קוד הקופן הזה 2BC2WL45DV תתנן לכם הנחה של 10% ולי עמלה קטנה על העובדה שנרשמתם דרכי.
  •  המלצתי, ואני עדיין ממליץ על ALIDRIPSHIP כאפשרות הטובה ביותר. אם החלטתם לרכוש, אודה לכם אם תרכו אותו דרך הלינק הזה
  • תנו מבט על שירות שאני מציע בניית חנות דרופשיפינג בוורדפרס. אם אתם רצינים לגבי דרופשיפינג – אני אכין לכם את כל מה שצריך לחנות דרופ זריזה ויעילה.