קודם כל – מה זה וורדפרס?

וורדפרס היא מערכת לניהול תוכן (באנגלית – CMS – Content Management System) על בסיס קוד פתוח. היא מורכבת משני חלקים – ממשק הניהול והחלק הקדמי. החלק הקדמי (Front End) זה מה שרואה הגולש שהוא מגיע לאתר – החזית. החלק האחורי (Back End), שנקרא לפעמים ממשק הניהול נגיש רק לבעלי הרשאות. בממשק הניהול מעדכנים את התוכן ושולטים על נראות האתר,התוכן וההגדרות השונות.

איך בונים אתר וורדפרס?

למעשה ישנם שני סוגים של וורדפרס. הראשון בהתקנה עצמאית (self hosted) והשני התקנה על wordpress.com. התקנה עצמאית דורשת דומיין ושרת אותם רוכשים דרך חברת אחסון. (אפשר גם להתקין וורדפרס על המחשב האישי – אבל זה סיפור קצת שונה) התקנה על wordpress.com משמעותה התקנה על השרתים של וורדפרס העולמית. בפועל, המשמעות היא שבהתקנה עצמאית יש שליטה מוחלטת על האתר בעוד שבהתקנה ב – wordpress.com יש מגבלות שונות על מה שניתן לעשות.

מה זה SQL?

SQL – ראשי תיבות של Structured Query Language היא שפת תכנות שמשמשת לקריאה וכתיבה למסדי נתונים. כדי לרוץ וורדפרס זקוק למסד נתונים. מסד הנתונים יושב על השרת וכל המידע – פוסטים, פרטי משתמשים, ונתונים אחרים מאוחסנים במסד הנתונים. משתמש רגיל לא צריך לדעת SQL. וורדפרס, התבנית והתוספים עושים את כל העבודה בשבילכם.

מה זה PHP? 

PHP זו שפת התכנות שעליה בנוי וורדפרס. PHP פועלת בסביבת שרת (צד אחורי) והיא אידאלית לשימוש בתקשורות מול מסדי נתונים. כדי לעבוד עם וורדפרס אין צורך בידע ב – PHP – ממשק הניהול מאפשר ניהול שוטף של האתר מבלי להזדקק לתכנות. עם זאת – שינויים מהותיים יותר, או הוספה של פונקציונליות שלא נמצאת בתבנית או באחד התוספים תדרוש שימוש במתכנת שמתמחה בוורדפרס.

מה זה סביבת פיתוח (Staging Environment)?

סביבת פיתוח זה עותק מדויק של האתר שנמצא בד"כ על השרת במקביל לאתר הראשי. ניתן לגשת לסביבת הפיתוח בכתובת אחרת מזו של האתר הראשי (נקרא גם – Production Environment). למשל לאתר site.com כתובת סביבת הפיתוח יכולה להיות – staging.site.com או dev.site.com. לסביבת פיתוח יש מספר יתרונות, בעיקר היכולת לבדוק את ההשפעה של עדכונים ושינויים לא על האתר הראשי ישירות. זה מונע בעיות או קריסה של האתר כתוצאה מעדכון (אם סביבת הפיתוח נופלת, זה פחות בעייתי מנפילה של האתר הראשי).

מה זה תבנית (Theme) ולמה צריך אותה?

תבנית זה חלק משמעותי מכל אתר וורדפרס. לצורך ההסבר נחלק את וורדפרס לשני חלקים – הליבה (WordPress Core) והתוכן. הליבה זהה בין כל אתרי הוורדפרס, והיא המנוע שמניע את האתר. התבנית משתייכת לחלק של התוכן – היא אחראית לנראות של האתר, ופעמים רבות מוסיפה אלמנטים ייחודים שספציפיים לתבנית. בהתקנה טרייה ונקייה של וורדפרס התבנית שמופעלת היא התבנית הרשמית של וורדפרס twenty seventeen (נכון לשנת 2017). החלפת תבנית זה עניין די פשוט, ומתבצע תחת לשונית העיצוב > תבניות שבממשק הניהול. למרות שהחלפת תבנית היא תהליך די פשוט, ישנם מקרים בהם נדרשות התאמות יותר מורכבות – לכן מומלץ לעשות זאת על סביבת פיתוח קודם.

מה זה תבנית בת ( Child Theme) ולמה צריך אותה?

וורדפרס מיישם מנגנון של תבנית אם ותבנית בת. במידה ורוצים לעשות שינויים בקוד של האתר, כלומר שינויים שלא דרך ממשק הניהול, כדאי מאוד לעשות אותם בתבנית הבת. ההיגיון מאחרי זה הוא פשוט: כשמעדכנים תבנית הקבצים שלה מוחלפים. לכן כל השינויים שנעשו על תבנית האם ימחקו. שינויים שנעשו על תבנית הבת – לא ימחקו. לכן כל התאמה של תבנית בקוד חייבת להתבצע על תבנית בת.

מה זה תוסף (Plugin)?

תוסף או פלגאין זה קובץ או מספר של קבצים, שמתחברים לאתר הוורדפרס ומוסיפים לו פונקציונליות. אחד היתרונות הגדולים של וורדפרס זה שישנם מאות אם לא אלפי תוספים במאגר הרשמי של וורדפרס ועוד מספר לא מבוטל באתרים כמו codecanyon שמתמחים במכירה של תוספים יעודים.

האם וורדפרס הוא חינמי?

כן. הורדה, התקנה ושימוש של וורדפרס להתקנה עצמאית (self hosted) היא חינמית ולא נדרשים דמי שימוש או תשלום על רישיון. ישנו מאגר עצום של תבניות ותוספים חינמיים, ובהחלט אפשר לבנות אתר עשיר ומקצועי על בסיס תבניות ותוספים חינמיים. עם זאת, ישנם מצבים בהם נדרש שימוש בתוספים או תבניות בתשלום. כמו כן בשיקול הכולל של עלות אתר צריך לקחת בחשבון את עלויות האחסון, ובמקרים מסוימים גם עלות של תעודת SSL, או שירות סליקה (במידה והאתר הוא חנות) – וכמובן עלויות של איש מקצוע שיבצע עבורכם משימות יותר מורכבות.

האם אפשר לבנות חנות על וורדפרס?

כן. לוורדפרס יש תוסף חזק מאוד (וחינמי) בשם woocommerce שמאפשר לבנות ולנהל חנות אונליין עם כל מה שנדרש.

ווקומרס (woocommerce)

ווקומרס הוא תוסף נפוץ מאוד לוורדפרס שמאפשר להפוך כמעט כל אתר וורדפרס לחנות מקוונת עם כל מה שצריך כדי למכור און ליין – ניהול מוצרים, אפשרויות סליקה וקבלת תשלום, הגדרת אפשרויות משלוח, תצוגת מוצרים מתקדמת ועוד. התקנת התוסף והשימוש הוא בחינם. עקרונית ניתן להתקין אותו על כל אתר וורדפרס, אם כי יש תבניות מסוימות שנועדו במיוחד למסחר און ליין בשימוש עם ווקומרס. התוסף מפותח ומתוחזק ע"י Automatic – אחד השמות הגדולים ביותר בעולם הוורדפרס. ניתן להרחיב את יכולות התוסף ע"י שימוש בתוספים ייעודים נוספים – חלקם בחינם וחלקם בתשלום.

מה זה SSL?

SSL זה ראשי תיבות של Secure Sockets Layer ובעברית אבטחת שכבת התעבורה. זהו בעצם פרוטוקול תקשורת מאובטח שמאפשר תקשורת מוצפנת בין לקוח – דפדפן, לבין שרת. לבעלי אתרים מה שרלוונטי הוא תעודת הSSL. תעודת SSL מאשרת את זהות האתר כאתר בטוח ומאפשרת תקשורת מוצפנת ומאובטחת בין הגולשים לשרת. בד"כ יש לרכוש תעודה כזו מחברת האיחסון. האינדיקציה שאתר מאובטח באמצעות תעודת SSL תקפה ותיקנת הוא הימצאותו של מנעול ירוק בשורת הכתובת לפני ה URL, ושימוש בתחילית HTTPS לפני הכתובת. תעודות SSL חשובות מאוד לאתרים שעוסקים במסחר אלקטרוני. בנוסף אתרים שמאובטחים ב SSL מקבלים עדיפות בתוצאות החיפוש האורגניות מגוגל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *