אחסון וורדפרס ייעודי – מה זה ולמה זה טוב?

אחסון לאתר וורדפרס זה כמו המנוע למכונית, כמו היסודות לבניין, כמו הסוס לאביר, כמו הסכין לשף, כמו…טוב, הבנתם את הקטע. אחסון זה חשוב מאוד. נתקלתי בעשרות מקרים של לקוחות שהתפתו לאחסון זול, רק כדי לגלות בהמשך הדרך שהאתר איטי, שקשה עד בלתי אפשרי להעלות תמונות, להוסיף תוספים, או לעשות עידכון, מה ש 1. גורר עלויות נלוות בעבודה וזמן. 2. מאלץ את בעלי האתר לשדרג או לעבור אחסון, מה שהופך את ה"חיסכון" המקורי ללא רלוונטי. במאמר זה אסביר קצת על האופציות השונות לאחסון אתר וורדפרס ואתמקד ספציפית על סוג מסוים – אחסון ייעודי לוורדפרס.

ההבדל בין אחסון ייעודי לאחסון לא ייעודי

רוב סוגי האחסון, בין אם יעודי או לא, משתייכים לקטגוריית ה"אחסון השיתופי". ניתן לדמות אחסון שיתופי להשכרת דירה בבניין דירות. אתם חולקים את משאבי הבניין עם דיירים נוספים. ככל שהדירה יותר גדולה ומאובזרת אתם משלמים יותר. אחסון וורדפרס שיתופי עובד בצורה דומה. אתם משכירים חלק משרת. חברת האחסון מקצה לכם משאבים – זיכרון, כוח מעבד, מקום על הארד דיסק וכו…ככל שהתוכנית מציעה יותר משאבים, כך היא גם יותר יקרה. לרוב האנשים אחסון מסוג "שיתופי" מספיק בהחלט, והבחירה היחידה שאיתה יש להתמודד היא לאיזה חברה להירשם ולאיזה תוכנית.

בין אם זו תוכנית ייעודית, או אחסון שיתופי "רגיל" מאחורי הקלעים קורה אותו דבר. חברת האחסון מקצה שטח ומשאבים על שרת, ומאפשרת ללקוח גישה לניהול ועדכון של החשבון שלו. ההבדל המהותי בין אחסון ייעודי לבין אחסון רגיל הוא בממשק השליטה והניהול שמוצגים ללקוח. באחסון שיתופי "רגיל" שני הממשקים הנפוצים ביותר כיום הם cPanel ו plesk. הם מקלים מאוד על המשתמש הממוצע, ומאפשרים לו לבצע פעולות נפוצות בחשבון כמו הגדרת מיילים, הוספה של קבצים, ניהול מסדי נתונים ועוד. הממשקים הללו הם יחסית נוחים, אבל דורשים מידה מסויימת של בקיאות בחומר. להלן דוגמא לעמוד הראשי בחשבון ע"ג cPanel:

ממשק ניהול חשבון אחסון מסוג CPANEL
ממשק ניהול חשבון אחסון מסוג CPANEL

באחסון ייעודי, לעומת זאת, החיים טיפה יותר קלים. רוב חברות האחסון המציעות תוכניות אחסון ייעודיות מאפשרות ממשק יותר נוח ואינטואטיבי, ומשאירות את הדברים הטכניים מאחורי הקלעים, מה שמשאיר למשתמש זמן לבצע את הפעולות שרלוונטיות נטו לתחזוקת האתר – ניטור ביצועים, עדכונים, ניהול משתמשים ותוספים וכו'. יופרס (uPress) היא חברה ישראלית מצויינת שמציעה אחסון וורדפרס ייעודי. ככה נראה ממשק הניהול שלה:

ממשק הניהול של UPRESS
ממשק הניהול של UPRESS

פה המקום לציין שחשוב להבדיל בין האחסון לדומיין. אין כל צורך שהדומיין ירכש דרך ספק האחסון. למעשה החלפת חברת אחסון זה עניין די פשוט, בעוד שרישום דומיין אצל רשם אחר לאחר שנקנה, אומנם אפשרי, אבל קצת
יותר מורכב. לרוב אין ממש סיבה לבצע אותו.

היתרונות של אחסון וורדפרס ייעודי

  1.  קלות שימוש – גם משתמשים לא מנוסים יכולים להיכנס ולבצע פעולות ניהול שונות. רוב הממשקים אינטואטיבים ולא פונים למשתמש הטכני בהכרח.
  2.  ייעודי – מאפשר לעשות פעולות רלוונטיות ספציפית לאחסון של אתר וורדפרס, לעומת CPANEL (או PLESK) שכוללים אופציות רבות ושונות שלא תמיד רלוונטיות לוורדפרס. למשתמש לא מנוסה יהיה קשה, למשל, לנהל מסדי נתונים או להגדיר CACHE אם הוא לא יודע מה הוא עושה. באחסון ייעודי, פעמים רבות יש ממשקים מיוחדים בדיוק לביצוע פעולות כאלו.
  3. ביצועים – מהירות טעינה היא בעיה ידועה באתרי וורדפרס. שרתי האחסון הייעודי כוללים אמצעים כאלה ואחרים – CACHE, CDN, ניטור ביצועים וכו' כדי לתת מענה לבעיה הזו.
  4. תמיכה – על פי רוב, מתוקף נסיון והתמחות, מערך התמיכה של אחסון ייעודי ידע יותר טוב להתמודד עם תקלות שקשורות לוורדפרס.

עלויות וחברות מומלצות

עלויות אחסון בכללי נעות בקצוות מאוד רחבים. נתקלתי בחברות שמציעות גם אחסון בדולר לחודש, אבל כאמור, מה שנראה זול יכול להתברר כיקר. מחירים זולים, הרבה מתחת לממוצע בשוק, צריכים להדליק נורות אדומות. באופן אישי, אני תמיד ממליץ ללקוחות בארץ לעבוד עם חברות ישראליות – בעיקר בגלל נושא התמיכה. ללקוח ישראלי הרבה יותר נוח לתקשר עם תמיכה בארץ, בעברית ובאזור הזמן שלנו. יש שתי חברות ישראליות שאני יכול להמליץ עליהם מנסיון בלב שלם.

uPress

יופרס זו חברה ישראלית המציעה אך ורק אחסון ייעודי לוורדפרס. מחירי החבילות שלהם נע בין 15$ לחודש לתוכנית האישית, 25$ לתוכנית המקצועית ו50$ לחודש לתוכנית העסקית. ההבדלים בין התוכניות נעוצים בעיקר במספר ההתקנות המותרות בחשבון, תעבורה חודשית מותרת (מספר הגולשים) ובגודל ההארד דיסק. למי שמתכנן להתקין אתר אחד התוכנית האישית יכולה להתאים, רק צריך לקחת בחשבון שגודל הארד דיסק שהם מספקים לתוכנית האישית לא גדול.

היתרונות של יופרס:

  1. ממשק ניהול חשבון מאוד נוח וקל לתפעול.
  2. תמיכה מקצועית ומהירה.
  3. מאגר של תוספים שניתן להתקין ישירות בממשק ניהול החשבון. חלק מהתוספים הם תוספים שבד"כ מגיעים בתשלום – למשתמשי יופרס הם חינמים. בולטים לטובה ברשימה הם WP ROCKET וספריית התוספים של WPMUDEV.
  4. תעודת SSL כלולה בתוכנית. התקנה קלה מאוד.
יופרס תוכניות
השוואה בין תוכניות האחסון של UPRESS

JetServer

ג'טסרבר מציעים גם אחסון ייעודי וגם אחסון "רגיל". ההבדל בין התוכניות השונות בהיבט המחיר הוא קטן. לדוגמא אחסון שיתופי רגיל עולה 39 ש"ח לחודש ואחסון ייעודי לוורדפרס עולה 55 ש"ח לחודש. ההבדל העיקרי בתוכניות נעוץ ביכולת להתקין סביבת פיתוח (Staging), מערכת Caching ושרת מבוסס  LiteSpeed (מערכת ייעודית לאופטימיזציה של אתרי וורדפרס).

היתרונות של ג'טסרבר (לתוכנית הייעודית):

  1. הם מציעים יותר שטח אחסון ואין להם מגבלת תעבורה.
  2. שרת מבוסס LiteSpeed.
  3. סביבת פיתוח – מציעים סביבת פיתוח גם לתוכנית הבסיסית (יופרס – ממקצועית ומעלה).
השוואה בין תוכניות האחסון של jetserver
השוואה בין תוכניות האחסון של jetserver

 

אחסון בחו"ל

כאמור, אני לא רואה יתרונות רבים לאחסון אתר בחו"ל. זה לא אומר שאין חברות טובות או מסלולים אטרקטיבים. כמובן שהחסרון הגדול הוא התמיכה המרוחקת. בנוסף חלק מהחברות מקצות את התמיכה שלהם למרכזי שירות בהודו, ועם כל הרצון הטוב, לעבוד מולם יכול להיות סיוט. אבל, מי שהאנגלית שגורה בפיו, בהחלט יכול לפזול אל מעבר לים ולחפש שם מקום להחנות בו את האתר שלו. בין השמות הבולטים שמציעים תוכניות אחסון ייעודיות לוורדפרס הם גודדי (בין 4$ לבסיסי ל 14$ להכי מתקדם). בלוהוסט (20$ לבסיסי 50$ להכי מתקדם). חברה נוספת שכולה מוקדשת לאחסון וורדפרס היא WP Engine עם תוכנית בסיסית של 35$ ועד 290$ להכי מתקדמת.

לסיכום…
אחסון זה אחד הדברים שלא כדאי לחסוך בהם כשבאים לבנות אתר. בחירה נכונה של תוכנית וחברת אחסון לעבוד איתה יכולה לחסוך הרבה כאב ראש בהמשך הדרך.
אם אתם מכירים חברות נוספות ששווה להמליץ עליהם, או שמצאתם טעויות או די דיוקים במאמר תכתבו לי בתגובות.

 

עזרו לי לעזור לכם

אני כותב ומעדכן את התכנים באתר מתוך רצון לעזור לאנשים אחרים כמוני שרוצים להתחיל בתחום הדרופשיפינג. העזרה שלכם, הגולשים, עוזרת לי להמשיך לתחזק את האתר ולהביא לכן תכנים איכותים ועדכניים.

איך אפשר לעזור?

  • אם אתם מתכוונים לרכוש אחסון, אני מאוד ממליץ על ואנגוס, הם חברה ישראלית עם תמיכה מעולה, ותשתית טכנית מצויינת שתעשה את האתרים שלכם מהירים וקלילים. הזנת קוד הקופן הזה 2BC2WL45DV תתנן לכם הנחה של 10% ולי עמלה קטנה על העובדה שנרשמתם דרכי.
  •  המלצתי, ואני עדיין ממליץ על ALIDRIPSHIP כאפשרות הטובה ביותר. אם החלטתם לרכוש, אודה לכם אם תרכו אותו דרך הלינק הזה
  • תנו מבט על שירות שאני מציע בניית חנות דרופשיפינג בוורדפרס. אם אתם רצינים לגבי דרופשיפינג – אני אכין לכם את כל מה שצריך לחנות דרופ זריזה ויעילה.